Met deze 7 soft skills behaal je harde resultaten

Met deze 7 soft skills behaal je harde resultaten

Je doet alles om goed te presteren in je werk; zowel aan het begin van je carrière, maar ook als je al meer werkervaring hebt. Om 'bij' te blijven volg je (online) seminars, opleidingen en houd je je vakliteratuur bij. Maar alleen vakinhoudelijk sterk zijn, is niet voldoende. Wat jij nodig hebt, zijn soft skills. Daarmee behaal je harde resultaten. 

 

vaardigheden-1Je bent als professional pas succesvol wanneer je naast vakinhoudelijke deskundigheid ook uitstekende soft skills bezit; vaardigheden die je vooral laat zien in relatie tot een ander en die vorm en inhoud geven aan de houding en het gedrag van mensen. Dankzij deze professionele vaardigheden kun je je persoonlijke invloed vergroten.

Nu denk je misschien "Wat een open deur...", maar de kracht van succesvolle professionals is dat ze investeren in persoonlijke ontwikkeling en dat ze de geleerde soft skills ook daadwerkelijk inzetten. Hierdoor behalen ze met minder moeite, sneller en effectiever resultaten.

 

 

De 7 vaardigheden als factoren voor succes: 

 

1. Communicatieve vaardigheden
Communicatie staat centraal in je werk. Je hebt dagelijks contact met veel verschillende mensen. Helder, duidelijk en respectvol communiceren is daarbij van groot belang, ook in lastige situaties. Door meer persoonlijk inzicht te krijgen in de sociale interactie tussen mensen kun je effectief en tactvol op de ander reageren, met oog voor de behoeften en emoties van die ander.

 

2. Samenwerken
In een succesvol team wordt goed samengewerkt, zijn de lijnen kort en wordt helder gecommuniceerd. Dat gaat niet altijd vanzelf. Ben je ook onderdeel van een team? Dan weet je inmiddels dat je hier regelmatig en bewust moeite voor moet doen.

3. Plannen en organiseren

De organisatie en bewustwording van je dagelijkse werkgewoonten is een groot goed. Ga op zoek naar instrumenten en technieken waardoor je effectief en doelgericht met je tijd kan omgaan. De PDCA-cyclus (Plan-do-check-act) kan je hierbij helpen. Zorg dat je deze cyclus continu in beweging houdt.

4. Overtuigingskracht

Mensen die over veel overtuigingskracht beschikken zijn succesvoller. Ze krijgen veel gedaan bij anderen, hebben meer zelfvertrouwen en minder last van spanning. Durf jij voor je mening uit te komen? En draag je daarbij ook nog kansen, mogelijkheden en oplossingen aan? Dan zullen anderen eerder rekening met je houden en wordt jouw invloed groter.

5. Conflicthantering

Waar mensen samenwerken, kunnen irritaties ontstaan. En die groeien soms uit tot conflicten. Als je dit tijdig (h)erkent, kun je met elkaar in gesprek om het probleem te bespreken. Zo houd je de regie op het conflict, kun je zorgen dat het de-escaleert i.p.v. escaleert en blijf je oog houden voor elkaars belangen.

6. Presentatievaardigheden
‘De vent maakt de tent!’ Je persoonlijke presentatie bepaalt voor een groot deel je succes. Als je je verhaal niet helder en duidelijk kan overbrengen op je publiek, verlies je hun aandacht en komt je boodschap niet over. Een goede voorbereiding is daarom cruciaal; niet alleen op de inhoud, maar met name op de vorm. Neem jouw manier van presenteren, je houding en je vaardigheid om contact te maken met je publiek eens goed onder de loep.

7. Onderhandelen

Goed kunnen onderhandelen is voor iedere professional een must. Je onderhandelt namelijk regelmatig, ook al ben je je er niet altijd van bewust. Met cliënten, collega’s, je leidinggevende... Herken je de onderhandelingstechnieken en -tactieken van de wederpartij? Dan kun je ze waar nodig pareren en kun je variëren in je onderhandelingsstijl.

 

Bereik ook harde resultaten met soft skills!

Het goede nieuws? Bovenstaande 7 vaardigheden zijn te trainen. En als je ze regelmatig blijft ontwikkelen, ben (en blijf!) je succesvol in je vak. Bekijk ons complete aanbod trainingen en opleidingen om je vaardigheden te versterken.

Meer weten?

Wil je meer weten over ons aanbod? Neem dan contact met ons op via info@dialoguebv.nl of bel ons op 035 - 54 11 844.