Opoen t

Directeur Business Development

In dialoog met Harry de Haas

Zijn naam: Harry de Haas, 56 jaar. Getrouwd, drie kinderen, woonachtig in Bussum. Functie: Directeur Business Development bij Dialogue. ‘Als mensen vragen, wat je doet dan noemen mensen altijd hun beroep. Ooit werd mij gevraagd: ’Wat is eigenlijk jouw rol in het leven?’ Dat is een veel interessantere vraag’.

In een gesprek met Harry de Haas vliegen de wetenswaardigheden je om de oren. ‘Ik heb een achtergrond in economie en marketing maar ik ben in de 1e plaats echtgenoot en vader en zie mijzelf daarnaast als inspirator. Ongeacht wat er op mijn visitekaartje staat, zie ik het als mijn rol om mensen te inspireren tot iets mooiers. Het is makkelijker om te zeggen op een borrel ‘Ik ben advocaat of timmerman dan inspirator, dus daar ben ik wel voorzichtig in’, aldus Harry.

 

‘Persoonlijke ontwikkeling is voor mij gekoppeld aan nieuwsgierigheid. Het is het allerbelangrijkste in ieders leven. Als persoonlijke ontwikkeling stopt of stagneert, zit je waarschijnlijk in een depressie, het gaat in elk geval niet goed met je. Nieuwsgierigheid is het mooiste wat er is. Als nieuwsgierigheid dooft, zijn mensen ongelukkiger, groeien ze niet meer en gaan ze letterlijk eerder dood. Nieuwsgierigheid is een peilstok voor de vraag hoe gezond je bent. Die groei heeft betrekking op alle facetten van je bestaan en maakt je een rijker mens. Ik heb in mijn leven heel veel mooie cursussen en opleidingen mogen volgen aan onder andere Harvard in Cambridge, bij Insead in Fontainebleau maar ook in Nederland. Ik sta graag open voor nieuwe ideeën. Ik heb het genoegen gehad veel cursussen en opleidingen te kunnen volgen. Je wordt er een blij mens van, je krijgt er energie van, je omgeving vindt je leuker.

 

Persoonlijke groei is er als het goed is altijd. Weet je dat een kind op zijn 8e jaar het meest nieuwsgierig is en realiseer je je dat door de antwoorden die wij kinderen geven er van die nieuwsgierigheid nog maar 10% over is op hun 18e jaar? Als het je lukt om die nieuwsgierigheid te behouden, lukt het je om vanuit meerdere perspectieven naar dingen te kijken. Dat is zo belangrijk. Nieuwsgierigheid en creativiteit zijn aan elkaar gekoppeld. Ook al moet je op je vakgebied alles bijhouden, alles lezen, cognitief alleen red je het niet. Bij het leren kijken vanuit diverse perspectieven kan kunst enorm helpen. Kunstenaars bekijken zaken vaak vanuit een heel ander perspectief.

 

Verbindend leiderschap

‘Ik geloof in het concept dat als je mensen persoonlijk laat groeien, je een team kunt laten groeien. Als je een team succesvol laat zijn, kun je organisatie laten groeien en als een organisatie de juiste dingen doet, heeft dat impact op de samenleving. Voor mij is het altijd een uitdaging om te kijken of het mij als leider lukt een team een bepaalde groei door te laten maken met al die verschillende individuen die deel uitmaken van zo’n team.

 

In heel veel organisaties zit kennisvergaring aan de cognitieve kant. Kennis van de laatste wetten bijvoorbeeld, terwijl negen van de tien echte impactvolle dingen aan de kant van de emotie zitten: ‘Begrijpen wat de impact is van jouw handelen op de ander’ daar gaat het om. Een training of coachtraject kan heel zinvol zijn om naar jezelf te kijken en te groeien. Op individueel gebied en ook als team. Dat is juist waar Dialogue heel goed in is. De 21th Century skills, de zogenaamde soft skills.

 

Als jij persoonlijk groeit in jouw ‘zijn’, word jij er beter van, wordt jouw omgeving er beter van en wordt uiteindelijk de wereld er ook een beetje beter van. Ik ben heel blij dat dit gedachtengoed inmiddels meer gemeengoed is geworden. Iedere professional heeft tegenwoordig wel ervaring met een vorm van coaching of begeleiding en heeft ervaren hoe waardevol dit is. Niet alleen zakelijk, maar ook in je privé domein. Sterker nog: als jij als bedrijf wilt groeien dan draait het om je mensen. Als je mensen groeien, groeit je bedrijf. Er is momenteel veel vraag naar goede mensen, de zogenaamde ‘war on talent’. Als mensen blij zijn bij jouw bedrijf dan blijven ze en trekt dat mensen aan. Goede leiders weten dat.

 

ESG

‘Er zijn bedrijven die de mensen op de 1e plaats hebben staan en bedrijven die de omzet en de kosten op plek 1 hebben staan. Mijn stellige overtuiging is dat wanneer je je als bedrijf niet in die 1e categorie bevindt, je daar maar beter zo snel mogelijk in moet komen. People en purpose first want die groep gaat overwinnen. Het gaat steeds meer om sociaal ondernemerschap, maatschappelijke impact en verantwoordelijkheid. Om als bedrijf waarde te creëren is succesvolle ESG cruciaal, wat staat voor Environmental, Social en Governance. De drie belangrijkste criteria die gebruikt worden om duurzaamheid en de ethische weerslag van een investering of gedragingen van een bedrijf te duiden.

 

Succes gaat niet alleen om winst en financiën maar vooral om klimaat, diversiteit, inclusiviteit, moraliteit, fiscaal gedrag en de stakeholders. Iets kan juridisch legaal zijn maar moreel verwerpelijk. Er ontstaat een steeds groter bewustzijn, dat dat geen sustainable business model is.