Hoe herken je een conflict op de werkvloer?

Hoe herken je een conflict op de werkvloer?

Een conflict op de werkvloer is onvermijdelijk. Als professional werk je vaak samen in een team en liggen conflicten op de loer. Er kan sneller onenigheid ontstaan dan je denkt. 

Voorbeeldsituatie: Je bent projectleider en je hebt net een brainstorm met het team gehad. Het team werkt voor de eerste keer samen, waardoor er nog geen ervaringen zijn met deze samenstelling. Iedereen krijgt een opdracht voor de uitwerkingsfase. Tijdens de verdeling denkt één van de teamleden, onterecht, dat een andere collega zijn taak oppakt. 

De opdracht is niet goed afgestemd en als gevolg heeft die andere collega de verkeerde bijdrage geleverd, waardoor de taak nu niet uitgevoerd is en de teamleden ontevreden zijn.

 

In bovenstaand voorbeeld is sprake van een aanname. Er ontstaat wrijving in het team en het gevolg daarvan is dat de samenwerking stroef verloopt. Door deze miscommunicatie ontstaat er een geschil welke kan uitmonden in een conflict.

 

In de volgende alinea's leer je welke signalen op een conflict wijzen.

 

Hoe signaleer je een conflict op de werkvloer?

Als er een conflict op de werkvloer is, kan de dynamiek van een team flink verstoord worden.  Een conflict op de werkvloer start vaak bij aannames. Een conflict kan je herkennen wanneer je dezelfde patronen ziet terugkeren op de werkvloer. Een conflict is al een conflict wanneer één van de betrokkenen het zo ervaart.  

 

Een conflict kan lastig te herkennen zijn. Je hebt feitelijke signalen, maar je kan ook aan iemands lichaamstaal zien dat er iets aan de hand is. Hieronder staan een aantal voorbeelden opgesomd. 

 

Voorbeelden feitelijke signalen

Als professional werk je vaak samen in een team, wat niet altijd even gemakkelijk is. Als het project al enige tijd bezig is, leer je de teamleden goed kennen. Door verschillende persoonlijkheden in een team kan er een conflict ontstaan. Dit kan op verschillende manieren tot uiting komen en is vaak een samenhang van meerdere factoren.

 

Een conflict ligt op de loer als: 

  • Je teamlid meermaals zijn afspraak niet nakomt
  • De persoon in kwestie passief- agressief gedrag laat zien tijdens het project 
  • Een teamlid vaak negatieve feedback krijgt, niet wetend wat hij of zij verkeerd heeft gedaan 
  • Een teamlid zich niet gewaardeerd voelt 
  • Het probleem dat het conflict heeft veroorzaakt herhaaldelijk terugkomt 
  • Er miscommunicatie ontstaat
  • Dat er tussen teamleden al eerder een voorval is geweest waarvan de projectleider niet op de hoogte is gesteld 

 

Voorbeelden lichamelijke signalen

Naast feitelijke signalen heb je ook een aantal lichamelijke signalen die hieronder staan omschreven. 

 

Dit kunnen de volgende signalen zijn: 

  • De persoon in kwestie zijn armen over elkaar heeft geslagen 
  • Een teamlid weggedraaid zit van de rest 
  • De persoon de hele meeting niets, of weinig zegt 
  • Als het teamlid snel het onderwerp wil afronden waarover gesproken wordt 
  • Als die persoon geen direct antwoord geeft op de vraag 
  • Er oogcontact vermeden wordt
  • Het teamlid aan het leunen is in een meeting 
  • Dat die persoon zijn stem verheft 

Wil jij na het lezen van deze blog leren met welke handvatten je conflicten beter kan managen?

Wij hebben 6 praktische stappen opgesteld om conflicten beter te managen op de werkvloer.  In drie weken tijd geven wij jou via de e-mail handvatten om conflicten effectief te bemiddelen. Laat hieronder direct je gegevens achter en ontvang de eerste stap morgen in je mailbox!
Schrijf je in voor het stappenplan