Opoen t

Een burenruzie, een hond en een kop koffie

Een burenruzie, een hond en een kop koffie

Midden in de nacht stond hij in pyjama voor de deur. Kwaad. Nog voor hij was uit getierd over de blaffende hond had hij zich alweer omgedraaid en was met grote, boze passen terug gebeend naar zijn eigen galerij. Hij sliep al weken niet door het geblaf van de hond van de bovenburen. Bang voor de confrontatie had hij het antwoord niet eens afgewacht. Maar het conflict was er nu en ging niet zomaar weg. En dan sta je aan te bellen voor je intakegesprek over een ruzie over een blaffende hond. Buur Een heeft zelf de buurtbemiddeling gebeld en ik kom samen met mijn partner op het afgesproken tijdstip. Buur Twee is niet op de hoogte, heeft geen idee en eigenlijk overvallen we hem met ons bezoek. Zal hij überhaupt opendoen? Worden we binnen gelaten? We willen niet dat de hele buurt mee kan luisteren. Wat treffen we aan? En wat is zijn verhaal? Als buurtbemiddelaar moet je stevig in je schoenen staan en vooral niet snel een oordeel hebben. Met kloppend hart bellen we aan. Gelukkig doet Buur Twee open en laat ons binnen. Al gauw blijkt dat het niet alleen gaat over de hond die de hele nacht blaft. Vaker sudderen er onderliggende oorzaken waardoor er gedoe is met de buren. Er onderling over praten lijkt niet altijd meer mogelijk. Tijdens het gesprek dat dankzij de buurtbemiddeling dan toch tot stand komt, vertelt de buurman dat hij al weken niet slaapt, omdat de hond van de bovenburen de hele nacht blaft. Maar ook komt boven tafel dat de bovenbuurvrouw de buurman normaal gesproken twee keer per week op de koffie vraagt. Daar heeft ze nu geen tijd meer voor, omdat een van haar kinderen vanwege corona tijdelijk weer thuis woont en de hond heeft meegenomen. Bovendien werkt haar dochter vanuit huis en daarom kan de buurman niet meer komen. De buurman is eigenlijk hartstikke eenzaam, zeker nu hij vanwege de coronamaatregelen geen kant op kan, en zijn tweewekelijkse koffieafspraakjes waren toch al de lichtpuntjes van de week. Nu die zijn weggevallen, valt het hem zwaar.

 

Wat is buurtbemiddeling eigenlijk?

Vooral nu tijdens corona veel mensen noodgedwongen thuis zitten, worden meer gevallen gemeld van geluidsoverlast, overlast van kinderen of huisdieren, pesterijen en vernielingen, parkeeroverlast en meer. Buurtbemiddeling helpt buren of buurtgenoten die een conflict met elkaar hebben. Mijn ervaring is dat bijna alle ergernissen zich lenen voor buurtbemiddeling. Bij een buurtbemiddeling kom je altijd met z’n tweeën. Je bezoekt nu eenmaal de mensen thuis en met z’n tweeën is dat hoe dan ook veiliger. En twee bemiddelaars horen meer dan één. Samen luister je naar het verhaal van beide partijen, zonder daarbij een oordeel te geven. Je helpt de partijen om samen een oplossing te bedenken die voor iedereen aanvaardbaar is. En dat is iets anders dan een uitspraak zoals een rechter dat doet. Je kent de tv-programma’s wel waarin uiteindelijk de rechter een beslissing neemt, getoetst naar wat wetmatig mag. Dat is niet per se in het belang van de ruziënde partijen. Bovendien is het nog maar de vraag of zo’n beslissing de relatie tussen de buren op de langere termijn verbetert. Staan ze over een paar maanden niet weer tegenover elkaar? In een bemiddelingsgesprek draait het allemaal om communicatie. En dan gaat het niet alleen om het gesproken woord, maar ook om de non-verbale communicatie. Terwijl we ieder woord wikken en wegen, zijn we ons van ons stemgebruik en fysiologie niet altijd bewust, en die spreken soms boekdelen.

 

Professionele houding

Een professionele houding is absoluut noodzakelijk voor een goede bemiddelaar. Belangrijk daarbij zijn:

  • Neutraliteit: wees zonder oordeel, kies geen partij. Als bemiddelaar zorg je dat partijen vanuit deze houding bij elkaar komen.

  • Procesmatig werken: als bemiddelaar let je op het verloop van het gesprek en stuur je niet op een oplossing aan. Je bent niet verantwoordelijk voor het resultaat. De manier waarop jij het proces leidt zal de voorwaarde zijn voor een goede afloop.

  • Toekomstgericht: zorg ervoor dat er een stap naar de toekomst wordt gemaakt. Blijven hangen in het verleden zal niet voor een duurzame oplossing zorgen.

  • Nieuwsgierigheid: stel vragen en wees oprecht geïnteresseerd. Stel je open op en ga op onderzoek uit. Probeer te achterhalen wat er echt speelt.

 

Het is mijn ervaring dat het dikwijls niet alleen draait om die jankende hond, de verkeerd geparkeerde auto of het vernielde tuinhek, maar vaker over het gebrek aan communicatie. Doordat beide partijen hun hele verhaal mogen doen ontstaat het gevoel dat alles gezegd mag worden en ze zich daardoor gehoord voelen. Natuurlijk gaat dit met emoties gepaard. Juist omdat die emoties er mogen zijn, ontstaat er meer rust. Bovendien is de motivatie om afspraken na te komen vele malen groter als de partijen zelf met een oplossing zijn gekomen.

 

Hoe nu verder?

Nieuwsgierig naar hoe het is afgelopen met de buren? Buur Twee stuurt nu een appje als hij last heeft van het geblaf in plaats van de hele tijd met een bezem tegen het plafond te kloppen. Zo blijft de hond ook niet meer blaffen. Buur Een laat de hond ’s nachts niet meer alleen in de woonkamer, want die ligt pal boven de slaapkamer van Buur Twee. Inmiddels is de hond aan de geluiden in de flat gewend en blaft hij amper nog. En Buur Een neemt buur Twee gezellig mee voor een wandeling met de hond. Buiten mogen ze wel afspreken en onderweg nemen ze een coffee-to-go.

 

Inmiddels ben ik alweer drie jaar buurtbemiddelaar bij Versa Welzijn in Hilversum. Het B Corp gecertificeerde Dialogue ondersteunt deze buurtbemiddeling van harte. We hebben al verschillende alumni van onze Mediationopleiding kunnen introduceren bij Versa Welzijn. Prachtig vrijwilligerswerk. Je kunt als beginnend mediator meters maken door met een ervaren bemiddelaar mee te draaien. En je helpt de wereld een beetje mooier te maken.

 

Wil jij leren om zelf conflicten beter te managen? 

Wij hebben 6 praktische stappen om conflicten beter te managen. In drie weken tijd geven wij jou via de e-mail handvatten om conflicten effectief te bemiddelen.

 

Laat hier je gegevens achter en ontvang de eerste stap morgen in je mailbox!

 

Ik laat mijn gegevens achter

 

 

Vragen?

Meer weten over onze mediationopleiding? Neem dan contact op met Carole Huntjens via chuntjens@dialoguebv.nl of bel ons op 035- 54 11 844.