Opoen t

Bensdorp: van chocoladefabriek tot bijzondere werkplek

House of Dialogue is de plek waar het bedrijfsleven zich verenigt met een lange geschiedenis aan verfijnd ondernemerschap. Dialogue is gevestigd in het historische pand van chocoladefabriek Bensdorp, dat in 1866 het leven zag aan de spoorlijn in Bussum. Een heus succesverhaal legde hier haar wortels en vandaag de dag mogen wij dat verhaal op onze eigen manier voortzetten. Met haar historische charme, industriële afwerking en diverse kunstelementen is het pand een bron van inspiratie voor velen. House of Dialogue is een plek waar alles draait om verbinding. Die ontstaat uit de kruisbestuiving van beeldende kunst, educatie, ondernemerschap en de samenleving in al haar geledingen. De oude chocoladefabriek is ook nu een thuisbasis om te leren, te werken en te inspireren.

 

Een historie van uitmuntend ondernemerschap

Het verhaal van Bensdorp begint in 1840 aan de Kerkstraat te Amsterdam wanneer de broers Gerardus en Hendricus Bensdorp daar hun eerste ‘fabriekje van chocolaad’ openen. Vooral Gerardus vindt zijn passie in de wereld van chocolade en trekt 7 jaar door Europa om zich daarin te bekwamen voor hij het bedrijf op zich neemt. Zijn ambitie en harde werk stuwen de chocoladefabriek in de richting van succes, waarop zijn zonen Louis en François de zaak voortzetten. Zij komen al snel in contact met C.J. Van Veen, die een gunstig gelegen stuk grond bezit aan de spoorlijn van Bussum-Hilversum en daarmee de mogelijkheid ziet de fabriek uit te breiden. Zo komt Bensdorp in 1884 in Bussum terecht, waar de productie van de beroemde Brosreep van start gaat.


Sjakie en de Brosfabriek

Om de nieuwe reep met luchtbellen te promoten, lanceert Bensdorp in 1885 een winactie die tot de verbeelding spreekt. Met onzichtbare inkt worden enkele verpakkingen gemarkeerd en wie deze ontdekt, wint wel 100 chocoladerepen. Terwijl een heerlijke chocoladegeur neerdaalt over de Bussumse dreven, gaan kinderen aan de slag met kaarsen om de verborgen tekst tevoorschijn te toveren. Je raadt het al: niet alle wikkels komen heelhuids uit het vuurexperiment. Gelukkig draagt Bensdorp sportiviteit hoog in het vaandel en krijgen ook de deelnemers die maar een stukje van hun wikkel konden redden een beloning. Met dit knap staaltje marketing zet Bensdorp alweer een stap dichter naar het volk toe.


Door oorlogen en crisisjaren

Bensdorp wordt al snel het epicentrum van de Bussumse nijverheid. De broers toveren het eerste fabriekje om tot een serieus complex met een nieuwe chocoladefabriek (1897), cacaofabriek (1905) en diverse nevenbedrijven zoals een kistenmakerij, een kuiperij, een blikslagerij en een gasfabriek¹. Omdat de gemeenteraad van Bussum weigert te investeren in nutsvoorzieningen, legt Bensdorp alles aan op eigen kosten en moderniseert zo zijn omgeving. De Eerste Wereldoorlog en de crisisjaren nadien doen de chocoladeprijzen drastisch dalen, maar de innovatieve fabriek weet zich te redden via de oprichting van een eigen snoepwinkel. Dat worden er uiteindelijk 120, die Bensdorp feilloos door de Tweede Wereldoorlog loodsen.


Opgekocht en opgedoekt

Na een periode van oorlogen, vindt de chocolade haar weg terug naar een bloeiende markt. Bensdorp doorgaat een hele reeks uitbreidingen en heroriënteert de gehele productie naar enkel nog chocolade. Begin jaren 70 wordt Bensdorp overgenomen door Unilever, waarna de Franse Groupe Barry volgt en later fuseert met Callebaut. Zo ontstaat het alsnog bekende merk Barry Callebaut en wordt Bensdorp louter nog een naam uit het verleden. Naast de naam, vergaat in 1999 ook een groot deel van de fabriek door het uitbreken van een grote brand. Het bedrijf besluit volledig te verhuizen naar Frankrijk en het pand in Bussum te sluiten.

 

Nieuwbouw

In 2015 gaat de gemeenteraad akkoord met een bestemmingswijziging van het gebouw. De oude fabriekshal wordt gesloopt, maar het overlevende Brosgebouw ondergaat een metamorfose. De oude charmante gevels en het industriële karakter zijn behouden en worden nu vergezeld door een moderne toets van grote glazen wanden en een inspirerend interieur dat de historiek verbindt met het nu. Dialogue vestigt zich in het vernieuwde Brosgebouw en doopt dat deel van het gebouw om tot House of Dialogue, dat dagelijks bezocht wordt door collega’s, deelnemers aan trainingen, bezoekers van de kunstexposities en tal van andere geïnteresseerden.

 

Een plek waar communicatie, educatie en kunst samenvloeien

Dat we bij Dialogue trots zijn op ons kantoor is geen geheim! Met plezier wandelen onze teams dagelijks de grote hal binnen met haar historische zuilen, industriële metalen accenten en de warmte van de houten afwerking. Wat wij daar doen? Dialogue biedt een rijke variatie opleidingen, trainingen, leiderschapsprogramma’s, mediation en diverse vormen van coaching. Bij ons draait alles om verbinding: spreken en luisteren, begrijpen en begrepen worden. Zo kan je bij Dialogue terecht voor mediation, personal coaching, intervisie en tal van andere opleidingen. Het kantoor heeft dan ook de ideale kalmerende atmosfeer voor nieuwe ontmoetingen en betekenisvolle gesprekken. Naast een plek om in dialoog te gaan, biedt House of Dialogue ook een podium aan kunst van over de hele wereld. Momenteel kan je in ons kantoor het werk van  kunstenaar Harrie Gerritz bewonderen in de expositie “Earth”. Een bron van inspiratie, rust en educatie voor iedereen die House of Dialogue binnenstapt.

 

Voor wie is House of Dialogue een must-visit?

De rijke geschiedenis van de oude chocoladefabriek verleent de ideale gelegenheid voor een leerrijk bezoek aan een unieke plek. Het historische pand met haar bewonderenswaardige architectuur die oud en nieuw samenbrengt, trekt vele nieuwsgierige bezoekers.


Kom eens langs en bekijk het pand of neem deel aan één van onze opleidingen of trainingen. Spreek met onze collega’s, ga in dialoog, of kom de kunstexpositie en het pand bewonderen.

HubSpot Video