7 tips om feedback te ontvangen

7 tips om feedback te ontvangen

Hoe zorg je dat je feedback op een positieve en professionele wijze ontvangt? 

Als je feedback van een collega of je leidinggevende ontvangt, is het soms lastig om niet direct in de verdediging te schieten. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je je van geen kwaad bewust bent en dat de feedback uit de lucht komt vallen. Je denkt bij feedback meteen dat het om iets vervelends gaat, maar feedback geven is ook welgemeend en gericht complimenten uitdelen. Mensen leren vaak veel meer van duidelijk commentaar op werk dat ze goed hebben gedaan, dan van kritiek op fouten. Positieve feedback is heel motiverend.

 

Op een professionele en positieve wijze
Horen dat je iets niet goed hebt aangepakt, is nu eenmaal niet fijn om te horen. Zeker niet als je zo je best hebt gedaan. Toch is het zinvol en waardevol om feedback positief en professioneel in ontvangst te nemen. Je krijgt namelijk dankzij feedback de kans om je gedrag te verbeteren en inzicht te krijgen in jezelf waardoor jouw persoonlijke effectiviteit wordt vergroot. Maar hoe ontvang je feedback op een professionele manier dat voor jou werkt?

 

Wij hebben voor jou 7 tips hoe jij feedback positief en professioneel kunt ontvangen en hoe je ermee moet omgaan: 

    • 1. De feedback is geen aanval op jou als persoon, maar betreft slechts een aspect van je gedrag of je werk;
  1. 2. Luister eerst naar de feedback, voordat je reageert en/of in de verdediging schiet;
  2. 3. Probeer de feedback te begrijpen en vraag door wat iemand precies bedoelt. Vat het vervolgens samen;
  3. 4. Toon waardering voor de feedbackgever, ga ervan uit dat hij het zegt om jou te helpen (je te helpen ontwikkelen of inzicht te krijgen in je sterke kanten);
  4. 5. Beoordeel de feedback: herken je het, heb je het vaker gehoord?; 
  5. 6. Besluit of je iets met de feedback wilt doen en zo ja, wat je ermee gaat doen. Communiceer dit ook aan de feedbackgever of heb het er samen over;
  6. 7. Ontvang ook de complimenten.
  7.  

Hieronder hebben we dezelfde tips in een handige visual:

tip ontvangen feedback -110 tips patroon per tip (6)

 

 

 

tip ontvangen feedback  (3)-1tip ontvangen feedback  (4)-1

 

 

tip ontvangen feedback  (5)-1tip ontvangen feedback  (6)-1

 

 

 

tip ontvangen feedback  (7)-1Meer tips over Conflicthantering?

 

 

Vragen?

Meer weten over onze opleidingen? Neem dan contact op met ons via info@dialoguebv.nl of bel ons op 035- 54 11 844.